Dit blog schreef ik in januari voor Liza van Socializious, maar verdient natuurlijk ook gewoon een plekje op mijn eigen site!
Alarm, alarm: je rent in je valkuil!
Vandaag gebeurde het weer: ik rende met mijn ogen open in een valkuil waar ik anderen voor waarschuw. Jij hebt dat vast ook wel eens. Dat je precies weet wat je beste vriendin in een situatie moet doen, maar dat jij zelf in dezelfde situatie bijna het tegenovergestelde doet.
Ik maakte dus een vergissing toen ik een challenge aan het voorbereiden was. In deze challenge ontdekken trainers hoe zij activerende werkvormen in kunnen zetten om zo meer waarde toe te voegen aan hun training. Elke dag krijgen ze een opdracht in hun mailbox waar ze zelf mee aan de slag kunnen. Ik was lekker aan de slag met die opdrachten, en ineens was daar de valkuil. Het stemmetje in je hoofd dat zegt: “Oh maar je moet dit er ook nog even bij vertellen. Misschien kan je dit nog iets beter uitleggen. Ja leuk, maar dan moet je dit er ook nog bij doen”. Dit is precies waar ik de mensen waar ik mee werk voor waarschuw. Schrijven is schrappen. Beperk wat je wilt vertellen en vertel dat goed. Het menselijk brein kan het anders niet aan, al klinkt dat iets dramatischer dan ik bedoel.
Als leerexpert heb ik de nodige online cursussen gezien. In dit blog deel ik 5 veelgemaakte vergissingen, zodat jij ze niet hoeft te maken en deze valkuilen gewoon kan overslaan.
Valkuil 1: je wilt te veel vertellen
Niet om geheimzinnig te doen, maar omdat informatie overload op de loer ligt. Als expert weet jij superveel van jouw passie, maar het gevaar is dat je alsmaar door blijft gaan. Probeer per les één leerdoel te hebben en blijf daarbij. Een module of cursus kan natuurlijk meerdere doelen hebben, maar houd die focus!
Dreig je uit te weiden? Vraag jezelf dan af of je aanvulling bij dit doel hoort, of dat het eigenlijk een nieuw doel is. Of misschien wel een hele nieuwe cursus!
Valkuil 2: je bent de transformatie uit het oog verloren
Alles in je cursus moet bijdragen aan de transformatie of ontwikkeling die je voor ogen hebt. Zorg dus dat je sterke leerdoelen geschreven hebt en dat elke keus die je maakt, bijdraagt aan het behalen van die transformatie.
Valkuil 3: je hebt de struggles van je deelnemer niet helder
Pas hoorde ik een verhaal van iemand die een online cursus wilde maken over adverteren op Facebook. Ze was er al een heel eind mee op weg, maar ontdekte uiteindelijk dat die advertenties het probleem niet waren. Haar deelnemers wisten niet wat ze moesten doen als mensen reageerden op hun advertentie. Als jij de worstelingen van je deelnemer niet helder hebt, bestaat de kans dat jouw cursus haar probleem niet op gaat lossen.
Valkuil 4: je schrijft te veel
Mensen beginnen vaak met het uitschrijven van hun leermateriaal. Dat is verstandig, maar vergeet niet dat niet iedereen van lezen houdt. Sterker nog, sommige mensen kunnen niet lezen. Zorg daarom dat je in jouw cursus ook video en audio aanbiedt. Infographics zijn ook heel effectief, omdat ze tekst en informatie heel visueel maken.
Valkuil 5: je gebruikt de kracht van je deelnemer niet
In veel online cursussen is eigenlijk veel sprake van ‘zenden’. Dat is jammer, want je werkt met mensen. Mensen die hun eigen kennis en expertise hebben. Waarom zou je die niet gebruiken om hun leerervaring te versterken? Vraag ze bijvoorbeeld om hun eigen ervaringen te delen en mix dat met jouw nieuwe informatie. Zo maak je jouw cursus relevanter voor je deelnemer en daardoor waardevoller.
Ik hoop echt dat jij je voordeel gaat doen met deze tips. Heb je toch het gevoel dat je verdwaald bent? Stuur me dan een DM via Instagram of plan een gratis call, dan bel ik je gewoon even!