Stel je voor dat je je inschrijft voor een online cursus over social media marketing. Je vindt het superinteressant, je begrijpt waarom het belangrijk is en je hoopt echt stappen te gaan zetten.
Je ontvangt je inloggegevens, opent de cursus en je begint gewoon lekker bij het begin. Na een tijdje merk je dat je er niet zo lekker in zit. Het voelt stuurloos en je voelt je steeds meer verloren en onzeker. Je merkt dat je motivatie als een pudding in elkaar zakt. Je worstelt met kiezen waar je je tijd en energie op moet richten. Met al deze verwarring en frustratie is het rode kruisje van je browser heel verleidelijk…
Wat deze cursus waarschijnlijk mist, is iets dat eigenlijk mist in alle online cursussen waar niemand met verstand van onderwijs bij betrokken is geweest: leeruitkomsten.
Als leeruitkomsten missen, ontstaat er een gebrek aan richting en helderheid in de cursus. Dit kan ertoe leiden dat je het gevoel hebt dat je dingen aan het doen bent zonder een duidelijk doel voor ogen. Het is moeilijk om je vooruitgang te meten en te weten of je de gewenste resultaten behaalt. Je voelt het al aankomen: deze mix is een perfect storm die ervoor gaat zorgen dat iemand afhaakt.
Leeruitkomsten bieden niet alleen richting en motivatie, maar ook een gevoel van structuur en meetbaarheid. In de rest van deze blog focus ik met je op leeruitkomsten en betrokkenheid in je online cursus. Je leest wat leeruitkomsten precies zijn, waarom ze zo belangrijk zijn en hoe je ze op een effectieve manier kunt formuleren en evalueren. Let’s go!
First things first: wat zijn leeruitkomsten eigenlijk?
Leeruitkomsten zijn specifieke uitkomsten die aangeven wat iemand weet, kan, doet of voelt na het afronden van (een onderdeel van) je online cursus. Ze fungeren als markeerpunten die de focus en structuur van je online cursus zichtbaar maken en verbeteren. Voor jou als maker zijn ze ook niet onbelangrijk: ze zorgen ook bij jou voor focus en structuur. Lang verhaal kort: leeruitkomsten zorgen voor een duidelijk pad om te volgen en voor verhoging van motivatie doordat de uitkomsten zo merkbaar zijn.
Hoe ziet een goede leeruitkomst eruit?
Dit wat ik je nu ga vertellen, ken je al. SMART. Hoe irritant ik dit ook vond tijdens mijn studies, het is net als met een cliché: het is niet voor niets een cliché geworden, er zit een kern van waarheid in..
Specifiek
Een goede leeruitkomst is specifiek, duidelijk en concreet. Als je hem leest, weet je precies wat je gaat bereiken. Kijk maar eens naar het verschil tussen deze twee leeruitkomsten:
- Met deze online cursus verbeter jij je schrijfvaardigheid
- Aan het eind van deze online cursus schrijf jij overtuigende advertentieteksten
Meetbaar
Een leeruitkomst is meetbaar. Dat betekent niet dat jij allemaal toetsen af moet gaan nemen, of opdrachten moet beoordelen. Het gaat er meer om dat je deelnemer zelf ook vooruitgang en succes kan beoordelen. Mensen raken gemotiveerd als ze merken dat ze ergens beter in worden, dat ze stappen zetten.
Dit hangt heel erg samen met je feedbackstrategie. Als je wilt merken dat je ergens beter in wordt, moet je wel eerst weten waar je stond. En je wilt ook tussentijds zien dat er vooruitgang is. Het is dus aan jou als maker om dat in te bouwen!
Acceptabel
Leeruitkomsten moeten aansluiten bij de behoeften van je deelnemers. Je wilt dat de uitkomsten relevant zijn, zodat je betrokkenheid en motivatie vergroot. Dit hangt heel erg samen met je learner persona: wie is je deelnemer en welke uitkomsten uit je cursus zijn belangrijk en relevant?
Realistisch
Leeruitkomsten moeten haalbaar zijn. Dat klinkt niet sexy, want je moet altijd groots en meeslepend durven dromen van iedereen. Vind ik ook wel hoor, maar in je online cursus is het belangrijk dat je dat grootse en meeslepende in kleine uitkomsten opbreekt. Maak de uitkomsten klein en houd ook het tijdspad realistisch. Iemand gaat niet vloeiend Japans spreken in een maand.
Er is dus geen enkele reden om het woord “alles” te gebruiken in je leeruitkomst. Stop it. Je hebt zelf ook niet “alles” geleerd in een losse online cursus. Zorg dat je uitkomst gewoon realistisch is, dat zorgt ervoor dat je deelnemer ook voelt dat het haalbaar is.
Tijdsgebonden
Over tijdspad gesproken: een goede leeruitkomst heeft een tijdslimiet. Dit zorgt voor urgentie en focus, dus je wilt eigenlijk altijd beginnen met: “Aan het eind van [deze cursus/deze module/deze les..]…”
Oke, nu jij..
Kijk eens naar een van je lessen en schrijf daar een leerdoel bij op. Doe dit eerst even uit de losse pols, je hoeft het niet gelijk helemaal kapot te denken
Doe daarna de SMART-check
- Is het duidelijk wat je deelnemer gaat bereiken? Is het ook duidelijk welke actiestappen je deelnemer moet uitvoeren om dat resultaat te bereiken?
- Kan je deelnemer zelf vaststellen of het doel bereikt is? En zo ja, hoe?
- Klopt de uitkomst met de struggles en behoeften van je deelnemer?
- Is de uitkomst haalbaar? Denk aan tijd, middelen en startniveau van je deelnemer
- Wat is de tijdslimiet?
Spice it up
Oke, SMART maakt dingen over het algemeen niet supersexy en persoonlijk, zeker niet als je overduidelijk SMART gebruikt. Dus laten we er jouw eigen touch aan toevoegen. Hier zijn enkele strategieën die je kunt toepassen:
- Personaliseren: Laat je deelnemers de link zien tussen het behalen van de uitkomsten en hun persoonlijke groei of professionele doelen
- Uitdaging: Haal je deelnemers uit hun comfort zone en stimuleer ze om stapje voor stapje hun grenzen te verleggen
- Verbondenheid: Kijk of je leeruitkomsten aan elkaar kunt verbinden door bijvoorbeeld te stapelen of door ze op een ander moment weer terug te laten komen
- Make it fun 😉
Evalueren en bijstellen
Ik geloof dat je online cursus een levend wezen is: het groeit en beweegt mee op momenten dat de wereld verandert of dat jij verandert. Dit geldt natuurlijk ook voor je leeruitkomsten. Ze zijn een dynamisch onderdeel van het proces, dus je wilt ze regelmatig evalueren en waar nodig bijstellen om te zorgen dat ze actueel en haalbaar blijven.
Hou daarom de voortgang van je deelnemers goed in de gaten. Check of je deelnemers de leeruitkomsten behalen en of ze dichterbij de transformatie komen. Ook hier komt je feedbackstrategie goed van pas!
En blijf flexibel. Wees bereid om je leeruitkomsten aan te passen als behoeften, problemen of omstandigheden veranderen. Het gaat om het proces, beweeg mee!
TL;DR
Het ontbreken van leeruitkomsten in online cursussen kan leiden tot verwarring en verlies van motivatie bij je deelnemers. Leeruitkomsten bieden duidelijkheid, structuur en meetbaarheid. Ze moeten specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden zijn (SMART). Leeruitkomsten moeten relevant zijn voor de behoeften van deelnemers en haalbaar binnen een bepaalde tijd. Het is belangrijk om leeruitkomsten regelmatig te evalueren en aan te passen om ze actueel en haalbaar te houden. Flexibiliteit is essentieel in het leerproces.