Wil jij leren hoe je bepaalde fouten die andere missie-ondernemers maken kunt vermijden voor je ze zelf maakt? Weten wat je doet en waarom is de basis van jouw online programma, en als jij weet wat de basis van je programma is, gun jij jezelf dat eurekamoment dat je nodig hebt om je programma af te maken en te publiceren!
missie-ondernemers lopen vaak tegen dezelfde fouten aan
Missie-ondernemers die hun kennis willen delen lopen vaak tegen dezelfde problemen aan als startende leraren. Toen ik leraar werd, deed ik dat omdat ik mensen wilde inspireren. Ik wilde anderen leren wat ik wist, maar op een andere manier dan het mij geleerd was. Ik, en vele leraren met mij, kozen voor het docentschap omdat we de wereld wilden veranderen. Maar al snel lopen we tegen de realiteit aan.
Als leraar leer je al snel dat de meeste leraren, ook de leraren die je niet leuk vond, hun best deden met wat ze tot hun beschikking hadden in de situatie zoals die was. Je merkt al snel dat jij wel je inspiratie en kennis en hoop uit kan storten over je studenten, maar als daar geen reactie op komt je gewoon heel snel uitgeblust raakt.
Je eerste jaar als leraar zit vol met zelfreflectie. Leraren vragen zich soms echt af wat ze in hemelsnaam dachten. Waarom wilde ik dit ook alweer? Hoe ga ik het opredden dit schooljaar, of sterker nog: hoe red ik dit de komende twintig jaar? Ik dacht soms echt met weemoed terug aan de tijd waarin ik in een call center werkte en studeerde, wat een makkelijke tijd was dat.
Je eerste jaar als leraar dwingt je om terug te gaan naar de kern: waarom ben je ook alweer leraar geworden en hoe maak je nou die verbinding met je studenten op de manier die jij je had voorgesteld?
Dit is het moment waarop je teruggaat naar de basis van WAT je je studenten wilt leren en WAAROM je dat ook alweer deed.
terug naar de basis: wat leer jij je studenten?
Je kan mensen natuurlijk miljoenmiljard dingen leren. Websites maken, social media strategie, zelfverdediging, alles over honden, omgaan met angststoornissen..
Het maakt op zich niet zoveel uit, want de kern van wat je mensen leert zit hem in wat het DOET voor je student.
Je kent jouw onderwerp waarschijnlijk beter dan wie dan ook. Waarschijnlijk ben je er vet enthousiast over en weet je ook dat iedereen moet weten wat jij weet.
Maar dat jij dat weet, betekent niet dat je publiek dat ook weet of voelt.
Een specifiek persoon, op een specifiek moment, met een specifieke behoefte gaat jouw programma tegenkomen en besluit dan dat dit precies is wat ze op dit punt in haar leven nodig heeft.
Maar nogmaals: dat jij weet dat iemand dit nodig heeft, betekent niet automatisch dat die persoon dat ook weet. En die situatie wordt niet opgelost door: “Ik heb een cursus zelfverdediging”.
Je lost dit op door je aanbod te omschrijven als: “Ik leer mensen de vaardigheden die ze nodig hebben om zichzelf te verdedigen voor het geval ze dat ooit nodig hebben. Dit zorgt voor het zelfvertrouwen dat je nodig hebt om niet onverwacht overvallen te worden”.
Je leert iemand ook niet om websites te maken. Je leert iemand hoe ze hun eigen website kunnen bouwen, zodat ze zelfstandiger zijn en niet langer afhankelijk zijn van dure web designers.
terug naar de basis: waarom leer jij mensen dit?
Jup, ik stel graag de lastige vragen. Ik ben die persoon die je gaat vragen of je dit echt wilt en wat er gebeurt als het niet lukt of niet uitpakt zoals je had gedacht.
Ik stel die vragen omdat ik wil dat je er klaar voor bent, en dat je elk probleem dat opduikt de kop in kunt drukken. Ik wil dat jij een actieplan hebt, zodat je weet wat er gaat komen en zodat je weet hoe dit in de grotere strategie van je bedrijf past. Gewoon voor de zekerheid.
Dus vertel. Waarom deel jij je kennis, ontwikkel je online programma’s of waarom wil je dat doen en niet iets anders?
Ik wil dat je dit heel duidelijk hebt voor jezelf. Het is niet dat ik je niet geloof, want dat is 100% niet het geval. Ik geloof echt voor 1000% in je en ik wil daar best een cheerleaderdansje bij doen als je me niet gelooft.
Ik wil dat jij heel goed weet waarom je dit wilt doen, zodat je daarop terug kunt vallen als het lastig wordt.
Wil je zeker weten dat je tot de kern van die waarom komt? Oefen dan de 5x WHY methode. Hierbij stel je jezelf de vraag waarom je anderen wilt leren wat jij weet. Op elk antwoord stel je jezelf weer de waarom-vraag: waarom wil je dit? Waarom is dit belangrijk? En zo kom je tot de kern van je waarom, de root cause van dit alles.
Als je liever wilt dat ik je die lastige vragen stel, plan dan hier een half uurtje in om met me te bellen.