11-06-2020

Doelbewust oefenen in jouw online cursus

Mensen vragen mij vaak hoe lang hun online cursus zou moeten duren. Het korte antwoord daarop is: zo lang het duurt om jouw deelnemer van A naar Z te krijgen, in zo min mogelijk stappen.

Het langere antwoord is iets ingewikkelder. Hoe lang iemand ergens ergens mee bezig is, zegt namelijk niks over de kwaliteit van het eindresultaat. Als jij elke week met een tennisracket bij een muur gaat staan en daar elke week een uur lang een bal tegenaan slaat, ga je geen Nadal worden. Sure, je wordt wel beter maar Roland Garros ga je niet halen.

Als jij jouw deelnemer niet gericht helpt, wordt ze wel beter maar ze wordt niet f*cking awesome. Als dat wel is wat je belooft of wat je wilt voor jouw deelnemer, dan is dit blog voor jou.

Deliberate practice    

Ik zal het maar gelijk zeggen: de weg naar echt ergens goed in worden is bezaaid met ellende. Je hebt geduld nodig, doorzettingsvermogen, eerlijkheid en een hoge pijngrens als het gaat om leerpijn (en in sommige gevallen ook echt fysieke pijn). Er zijn geen sluiproutes, kijk maar naar Jerry Gurney in de video hieronder. 

Het gaat je deelnemer tijd en moeite kosten om beter te worden, en die tijd moet ze investeren in deliberate practice – doelbewuste oefening.

Deliberate practice is een form van oefenen waarbij de focus ligt op de taken die voorbij je huidige niveau liggen. Dus taken buiten je comfort zone en taken buiten wat je al kan. Deliberate practice vraagt van je dat je iets gaat doen wat je nog niet goed kan, of zelfs iets wat je nog helemaal niet kan.

Kort gezegd: deliberate practice is een vorm van oefenen die doelgericht, betekenisvol en systematisch is. Je voert het uit met gerichte aandacht en met het doel om echt te groeien. Er zijn vier randvoorwaarden:

 

  1. Motivatie – Je moet gemotiveerd zijn om de tijd en moeite te investeren die nodig zijn om je uitvoer te verbeteren.
  2. Je oefening moet heldere doelen hebben en goed gepland zijn – Daarin neem je ook je huidige situatie mee.
  3. Directe feedback – Het is belangrijk dat je gelijk feedback krijgt op je resultaten. Kobe Bryant kon bij elk schot gelijk zien of het werkte of niet: hit or miss.
  4. Herhaling – Je voert herhaaldelijk dezelfde taken uit.

Voorbeelden van deliberate practice    

  • Joe DiMaggio was een van de beste slagmannen in de geschiedenis van honkbal. Het verhaal gaat dat een journalist hem ooit interviewde en hem vroeg hoe het voelde om “zo’n natuurtalent’ te zijn. Zonder een woord te zeggen, sleepte DiMaggio de journast mee naar de kelder. Daar pakte hij een knuppel en begon aan een aantal oefenslagen. Voor elke slag riep hij wat voor soort bal eraan kwam: hoog, laag, snel, langzaam, curve ball. En elke keer paste hij zijn slag aan. Toen hij klaar was, pakte hij een krijtje en zette een aantal turfstreepjes op de muur. Toen hij het licht aan deed, zag de journalist duizende en duizenden van die streepjes op de muur. DiMaggio keek hem aan en zei: “Noem me nooit meer een natuurtalent”.
  • Bij Londense taxichauffeurs is het achterste deel van de hippocampus groter dan bij ‘normale mensen’. Ook is het deel groter naarmate iemand langer taxichauffeur is geweest. Je moet hiervoor weten dat je niet zomaar taxichauffeur kan worden in Londen. Je moet een grondige kennis hebben van het gebied binnen een straal van 10 kilometer rond Charing Cross. Voor je beeldvorming: dat gebied bestaat uit ongeveer 25.000 straten. Daarbij moet je bekend zijn met alles wat zich daar bevindt: straten, parken, gebouwen, kantoren, stations, hotels… Alles waar een klant naartoe gebracht zou willen worden wordt getest op een examen. Het examen bestaat uit een aantal ritten: de examinator geeft een begin- en een eindpunt, en jij moet de meest efficiënte route beschrijven. Je benoemt alle bochten, straten en gebouwen. Om al die kennis te verwerven, rijden ‘kennisjongens en kennismeisjes’ jarenlang van plek naar plek en daar schrijven ze alles over op. Dit doen ze eindeloos lang, tot ze een levende Google Maps zijn. Sterker nog, ze blijven dit doen als ze daadwerkelijk chauffeur geworden zijn.
  • Misschien heb je de term ‘absoluut gehoor‘ wel eens gehoord. Beethoven had het waarschijnlijk, net als Sinatra en Mozart. Als je een absoluut gehoor hebt, kan je van elke toon bepalen welke noot het is (even heel simpel gezegd). In 2014 werd een experiment gepubliceerd waarbij 24 kinderen tussen de 2 en 6 jaar door middel van deliberate practice getraind werden in het herkennen van verschillende akkoorden op de piano. Na afloop van de training hadden ALLE kinderen een absoluut gehoor ontwikkeld.
  • Kobe Bryant zag al vroeg in zijn carriere dat driepunters kunnen schieten een totale game changer zou zijn. Hij stelde zijn doel en ging aan de slag: elke dag schoot hij 1300 driepunters om te oefenen. 

Deliberate practice in jouw cursus    

Hoe kan jij dit nou gebruiken om jouw deelnemer tot ongekende hoogte te zien groeien? Hier zijn zes aandachtspunten: 

 

  1. Motiveer je deelnemer. De skill die ze gaat leren, moet iets zijn waar ze om geeft en waar ze tijd in wil investeren. Dat zal ervoor zorgen dat ze doorzet als het lastig wordt. 
  2. Deliberate practice werkt het beste met kleine, realistische doelen die leiden tot een grote verandering. ‘Beter worden in …” is niet goed genoeg. Break it down: wat moet je precies doen om het einddoel te bereiken? Stel een doel en maak een plan!
  3. Help je deelnemer uit haar comfort zone. Let op: ik zeg HELP, niet DUW. Je wilt je deelnemer steeds een stukje verder oprekken en haar dingen steeds op een andere manier laten proberen. Als een bepaalde techniek niet werkt, probeer dan een andere. Dat vraagt van jou dat je een breed repertoire hebt!
  4. Help je deelnemer doorzetten en volhouden. Beter elke dag 30 minuten oefenen en dat volhouden dan 4 uur per dag en dan afhaken. 
  5. Geef feedback en/of laat je deelnemers elkaar feedback geven. Zonder feedback kan je deelnemer niet bepalen wat ze zou kunnen verbeteren en hoe dicht ze bij haar doel is. 
  6. Bouw tijd in voor herstel en reflectie. Omdat deliberate practice zo veel aandacht vraagt, is het belangrijk dat je deelnemer ook tijd heeft om stil te staan. 

Meer weten?    

Lees dan Piek van Anders Ericsson en Robert Pool. Hierin beschrijft Ericsson hoe het proces van deliberate practice werkt en je leert echt hoe je prestaties duurzaam kan verbeteren. Je kan het boek hier kopen (no spon, ik hou gewoon heel erg van dit boek).

Direct zelf aan de slag? Download dan dit gratis werkblad!

 

 

.
Link-in-bio-lunadea

Lotte Brouwer

Hier in 2 of 3 zinnen wat lezers van jouw blog kunnen verwachten. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.

Ontdek de Get Lots Pop-Up School!

Hier kunnen we nog een CTA plaatsen naar jouw Pop-Up School. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. 

Zullen we even bellen om te kijken wat jouw grootste obstakel is?

We beloven dat we niet in je pijnpunten gaan zitten poeren. We kijken alleen of we een match zijn en waar we jou je tijd terug kunen geven!