04-07-2019

Empathie: redenen om je te verplaatsen in een ander

Als je aan mijn moeder zou vragen om mij in twee woorden te beschrijven, dan noemt ze me ‘emotioneel incontinent’. Van jongs af aan kan ik de ogen uit mijn kop huilen om boeken, films en muziek. Ooit las ik een heel slecht boek, waarin een jongetje in de jeugdzorg zat en achtervolgd werd door een moordenaar. Niemand geloofde hem en alles liep bijna verkeerd af. Toen het allemaal toch nog goed kwam, zei een politieagent tegen het joch: “Kom maar bij ons, wij zijn je vrienden”, waarop het jongetje reageerde met: “Ja maar ik heb geen vrienden”. Niet alleen huilde ik om het slot van het boek, maar het heeft zelfs jaren geduurd voor ik het met droge ogen na kon vertellen. Leuk voor op verjaardagen, dit soort grapjes.

Ik begrijp heus dat dit een beetje een extreem voorbeeld is van je verplaatsen in een (fictieve) ander. Ik zit echt niet de hele dag te huilen om de reclame van Fisherman’s Friend. Toch ben ik van mening dat empathie een van de belangrijkste vaardigheden is waar je als professional over moet beschikken.

Wat is empathie dan eigenlijk?    

Volgens de Dikke van Dale is empathie “het vermogen om zich in de gevoelens van anderen in te leven”. Waar gewerkt wordt met mensen, is empathie onmisbaar. Tenzij je lekker wilt doen waar je zelf zin in hebt, gewoon omdat het kan. Dan niet.
Ik maak er een beetje een grapje van, maar ik zie bij veel organisaties dat de focus meer op cijfers en resultaten ligt dan op de belevingswereld van de klant of de gebruiker. Terwijl dat toch echt degene is die ervoor zorgt dat jij je werk kan doen.

Hoe ziet dat er dan uit?    

Ik grijp even terug op mijn ervaringen in het onderwijs. Elke school organiseert open dagen. Tijdens die open dagen proberen ze zichzelf op de kaart te zetten en jongeren ervan te overtuigen dat ze zich op jouw school moeten inschrijven.

Op verschillende Facebookpagina’s komen jaarlijks oproepen voorbij van docenten die aan andere docenten vragen of ze nog “leuke ideeën” hebben. Dit is dus het punt waarop docenten onder elkaar gaan zitten besluiten wat “leuk” is. Ik heb een nichtje in de brugklas en ik kan jullie allemaal uit de droom helpen: zij vindt bijvoorbeeld posters waarop Nederlandse spreekwoorden staan uitgebeeld helemaal niet leuk. Die hebben haar in elk geval niet overtuigd om naar de school van haar keuze te gaan.

Ik denk dat het hoog tijd wordt om met zijn allen uit onze persoonlijke bubbel te stappen. We moeten ons EQ ontwikkelen om beter in te spelen op waar onze klanten, leerlingen of gebruikers tegenaan lopen. Hoe? Door in gesprek te gaan en onderzoek te doen. Alleen op die manier kunnen we ontdekken of dat wat we willen doen eigenlijk wel waarde heeft. Tenzij je graag iets wilt implementeren, gewoon omdat het kan. Dan niet.

Drie tips voor een beter beeld    

Wil je wel maar weet je niet goed hoe? Hierbij drie suggesties om een beter beeld te krijgen van wat jouw eindgebruiker zoekt.

  1. Observeer. Kijk naar reacties en non-verbale communicatie. Je zou dit ook door een andere partij kunnen laten doen, zodat jij het proces zo normaal mogelijk kan laten verlopen. In organisaties doen mystery shoppers dit wel, in het onderwijs kan je gebruik maken van de methode Lesson Study.
  2. Luister. Maar luister écht. Online enquêtes zijn handig en snel, maar een individueel gesprek of een focusgroep levert veel meer op. Zorg dat je achterhaalt wat je gesprekspartner echt bedoelt, en focus niet alleen op wat diegene uitspreekt.
  3. Zorg dat je een goed beeld hebt van jouw eindgebruiker. Je kan de gegevens uit stap 1 en stap 2 gebruiken om een profiel te maken. Dit profiel kan je vervolgens inzetten om te kijken of jouw plan in lijn is met je eindgebruiker.

Wil je daar een format voor? Heb ik voor je, gratis en voor niks. Check mijn gratis audioserie.

Link-in-bio-lunadea

Lotte Brouwer

Hier in 2 of 3 zinnen wat lezers van jouw blog kunnen verwachten. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.

Ontdek de Get Lots Pop-Up School!

Hier kunnen we nog een CTA plaatsen naar jouw Pop-Up School. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. 

Zullen we even bellen om te kijken wat jouw grootste obstakel is?

We beloven dat we niet in je pijnpunten gaan zitten poeren. We kijken alleen of we een match zijn en waar we jou je tijd terug kunen geven!