21-11-2021

Zo zorg je voor een superstrakke feedback loop in je online programma

Veel mensen die ik spreek, maken zich zorgen of hun klanten de resultaten wel zullen halen als ze een online programma aan gaan bieden.

Ze weten uit hun 1:1 sessies dat ze hun klant een transformatie door kunnen laten maken, maar de twijfel slaat toe als ze nadenken over een online variant van hun aanbod. 

Als je 1:1 met je klant zit, is het natuurlijk heel duidelijk of het overkomt wat je vertelt. Je klant stelt vragen, je klant stelt helemaal geen vragen of kijkt je even heel wazig aan. Jij weet dan wat je te doen staat: er mag iets opgehelderd worden. Maar hoe weet je dat dat nodig is als je klant achter een scherm zit en zelfstandig door een cursus of programma heen gaat?

Dit is waar feedback in beeld komt. Feedback is VET belangrijk en in deze blog ga ik je uitleggen 

  • waarom feedback zo belangrijk is in een leerproces; 
  • hoe je feedback in kan zetten in je online programma; 
  • wat je na het lezen van deze blog gelijk kan gaan doen om een feedback loop in te bouwen in jouw online programma. 

Het belang van feedback    

Feedback is informatie die jij als trainer krijgt en tegelijk informatie die je deelnemer krijgt. Die informatie gaat over wat er geleerd en gedaan is aan bepaalde leeruitkomsten. Het doel van die feedback is het verbeteren van het leerproces. 

Feedback in online programma’s is vaak een beetje een ondergeschoven kindje, terwijl het enorme voordelen heeft voor je deelnemer maar zeker ook voor jou. Het inbouwen van een feedback loop zorgt ervoor dat je deelnemers toepasbare feedback krijgen in hele korte tijd zodat ze snel zicht krijgen op hun voortgang. Dit zorgt er weer voor dat je deelnemers meer verbonden zijn met je programma. 

Een fijn feedbacksysteem inbouwen in je online programma zorgt ervoor dat je weet dat de kennis die jij overdraagt ook meetbaar effect heeft op je deelnemer. Het helpt je begrijpen wat de sterkere en zwakkere punten van je deelnemers zijn, zodat je ze gerichter kunt ondersteunen. 

Je deelnemers zullen merken dat het gemakkelijker wordt om hun aandacht te richten op hun doelen. Ze worden zich bewust van de punten waarop ze gegroeid zijn en de punten waar nog ruimte is voor verbetering. 

Kortom, feedback geven en ontvangen draagt bij aan de motivatie van jouw volwassen deelnemer. Maar hoe ga je dit nou inbouwen in jouw online programma?

De feedback loop     

Misschien weet je nog hoe verlichting in je huis werkt. Het is een kring waarin de elektriciteit rondgaat. Als ergens een schakelaar omgezet wordt, gaat er iets open en wordt de kring onderbroken. Als de schakelaars goed staan, blijft de elektriciteit rondgaan. 

Stel je nu even je brein voor als een computer. Als je brein iets nieuws gaat leren, gebeurt hetzelfde. De informatie die jij geeft zou rond moeten gaan, input wordt output en output wordt weer input.

Wat ik vaak zie in online programma’s is dat dit proces geen kring is: 

  • De trainer geeft informatie (input), maar de deelnemer doet er niks meer (dus geen output)
  • De trainer geeft informatie (input), de deelnemer past het toe (output), maar deze output komt niet meer terug in de rest van het programma. 

De processen die gaande zijn in je breincomputer zijn redelijk voorspelbaar. We weten bijvoorbeeld hoe het werkgeheugen werkt en wat we moeten doen om kennis te verplaatsen naar het lange termijngeheugen – we moeten oefenen, toepassen, feedback krijgen en gericht verder oefenen om iets op te slaan in ons lange termijngeheugen. 

Dit is waar een feedback loop je deelnemer enorm gaat helpen. Een feedback loop is een manier om je deelnemers toepasbare feedback te geven in hele korte tijd, zodat hun groei meetbaar/zichtbaar wordt, wat weer zorgt voor meer verbinding en motivatie (en dus hogere afrondingscijfers). 

Ons doel is dat we een feedback loop willen maken die suuuuuperstrak is. Je wilt snel en gemakkelijk feedback gebruiken om je deelnemer verder te helpen in het leerproces. Dat is immers DE manier om te zorgen dat je deelnemer jouw content echt begrijpt, toepast en opslaat. 

Een feedback loop inbouwen  

De simpelste manier om dit te doen is door een wekelijkse vragenlijst te versturen met daarin een aantal vragen. Je wilt dit soort feedback niet bewaren tot het eind van een programma van drie maanden (of langer), want dan is je deelnemer al lang weer vergeten wat er in week 1 ook alweer allemaal gaande was. 

Hieronder vind je twee methodes die ik graag gebruik, maar je kan hier natuurlijk alle kanten mee op. 

Muddy Waters: stel je deelnemer elke week de volgende 3 vragen

    1. Welk onderwerp of concept uit deze week riep verwarring bij je op?
    2. Welk onderwerp of concept sprak je het meest aan?
    3. Waar zou je meer over willen weten?

3-2-1 : stel je deelnemer elke week de volgende 3 vragen

      1. Welke 3 onderwerpen of concepten waren nieuw voor je?
      2. Welke 2 onderwerpen of concepten zou je uit enthousiasme zelf verder willen onderzoeken?
      3. Noem 1 ding dat je nu in je eigen proces gaat veranderen na deze week?

Wat je verder kunt doen, is je deelnemer het eigen werk laten vergelijken met andere bronnen. Stel je voor dat je deelnemer een voedingsdagboek heeft ingevuld. Laat haar dan haar eigen dagboek met dat van een (geanonimiseerde) andere deelnemer vergelijken, of met een video van iemand anders die hier uitleg over geeft. 

Onderzoek heeft laten zien dat mensen met betere verbeterplannen komen als ze zelf feedback ontwikkeld hebben dan wanneer ze het pasklaar van een docent krijgen. 

Dit soort opdrachten zorgt ervoor dat jouw cursus van passief kennis consumeren transformeert naar een actieve leeromgeving. Je helpt je deelnemers met een stukje eigenaarschap, ze nemen zelf meer verantwoordelijkheid voor het beter worden in jouw onderwerp. 

Tegelijk helpt het jou bij het analyseren en verbeteren van je programma. Je weet hierdoor immers: 

  • Of je deelnemers iets missen waardoor ze een bepaalde uitkomst nog niet kunnen bereiken;
  • Of er een onderwerp of concept is waar ze meer informatie bij nodig hebben voor ze het kunnen gaan toepassen;
  • Waar je deelnemers enthousiast van worden. 

Dit helpt je bij het doorontwikkelen van de leerervaring die je jouw deelnemer gunt! 

Actieplan    

  1. Kijk naar je modules en lessen en zorg dat het heel duidelijk is wat de uitkomsten zijn. Wat doet of kan je deelnemer na die module of les?
  2. Maak surveys aan om te versturen. Dit kan via Google Forms, maar je kan ook bijvoorbeeld Padlet gebruiken als online prikbord. Je mag hiervoor de vragen die je net gelezen hebt natuurlijk gebruiken
  3. Laat je deelnemer daadwerkelijk iets doen: een activiteit of een opdracht waarin het geleerde ook wordt toegepast 
  4. Wacht op een reactie. Geef je deelnemer de tijd om dit te doen en ook om een beetje af te koelen. Laat je deelnemer zelf reflecteren met behulp van de vragenlijst die je in punt 2 gemaakt hebt
  5. Beoordeel wat het effect is van de actie en geef feedback waarmee je deelnemer de actie de volgende keer beter kan uitvoeren. 

Je kunt dit helemaal zelf doen, maar je kan hierin ook een heleboel automatiseren. Denk eens aan: 

  • Een mail sturen met een video waarin je bedankt voor het invullen 
  • Een mail sturen als iemand een vraag niet invult 
  • Een mail sturen met een video daarin, die gekoppeld is aan bepaalde kernwoorden in het antwoord
  • Een mail sturen met een link naar een blog met extra informatie 

Wat zou jij nog meer willen weten over feedback in je online programma?

Link-in-bio-lunadea

Lotte Brouwer

Hier in 2 of 3 zinnen wat lezers van jouw blog kunnen verwachten. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.

Ontdek de Get Lots Pop-Up School!

Hier kunnen we nog een CTA plaatsen naar jouw Pop-Up School. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. 

Zullen we even bellen om te kijken wat jouw grootste obstakel is?

We beloven dat we niet in je pijnpunten gaan zitten poeren. We kijken alleen of we een match zijn en waar we jou je tijd terug kunen geven!