In mijn eerdere blog heb ik je uitgelegd waarom het belangrijk en handig is om je content te plannen. Vandaag neem ik je een stapje verder mee jouw content in!
De onderdelen van je cursus
Ik adviseer altijd een aantal vaste elementen voor een online cursus, wat het onderwerp ook is. Die elementen zijn:
- Video content
- Tekst content
- Werkbladen, gidsen en lijstjes
- Een community
- Live interactie met jou
De hoeveelheid live interactie die je aanbiedt, is natuurlijk afhankelijk van de duur en de prijs van je cursus. Tegelijk moet je er rekening mee houden wat realistisch en haalbaar is voor jou. Een uur per dag is gewoon niet voor iedereen te doen, maar een wekelijkse Q&A sessie doet al wonderen. Zo kan je echt verbinding maken met je deelnemers en zorgen dat zij zich gesteund voelen door jou. Dit geldt 100% voor cursussen waarin je de content gespreid over meerdere weken levert.
Video va-va-voom
Het is moeilijk om hier een cijfer aan te hangen, maar ik geloof dat een heel groot deel van je content uit video zou moeten bestaan. Waarom? Mensen die een online cursus aanschaffen, verwachten video. Deze vorm van content is de afgelopen jaren een steeds belangrijkere en populairdere manier geworden om content aan te bieden.
Er zijn drie soorten basic video’s waar ik enthousiast van word. Onthoud ook hierbij: afwisseling werkt het beste als je jouw deelnemer iets wilt leren.
- Introducties en overgangen: dit zijn video’s waarin jij recht in de camera kijkt en tegen je publiek praat. Dit is meestal het soort video dat het meeste tijd kost, en dat is ook waarom ik aanraad om dit te gebruiken als manier om een onderwerp te introduceren. Dit soort video’s zijn heel fijn voor je deelnemer omdat ze je cursus menselijk maken. Ze zien het gezicht achter de cursus en dat zorgt voor verbinding.
- Slideshows met een voice-over: als de opbouw van je cursus de ruggengraat was, dan zijn deze video’s de botten van je cursus. Dia’s met een voiceover zijn een gemakkelijke manier om professionele content te maken. Ze helpen je deelnemer bij het begrijpen van complexere content, maar ook belangrijk ideeën en concepten, en processen komen heel helder over. Je kan je slide deck natuurlijk in Powerpoint maken, maar overweeg ook Prezi of Canva eens!
- Demonstraties: sinds de uitbraak van Covid-19 is iedereen wel bekend met het delen van een scherm. Door het delen van je scherm maak jij een proces en de content daarbij heel tastbaar en inzichtelijk voor je deelnemer. Wil je content in actie laten zien? Deel dan je scherm en laat zo zien wat je allemaal doet.
Hoeveel je echt zelf in beeld bent, hangt af van je onderwerp. Als je personal trainer bent, kan je je voorstellen dat je bij de demonstratievideo’s veel in beeld bent. In een cursus logo ontwerpen in Canva is dat bij video 3 helemaal niet nodig, dan deel je juist je scherm.
Je opbouw
I know, I know, in dit blog heb ik al eindeloos gepraat over de opbouw van je cursus. Ik hou gewoon erg van gestructureerd werken, nou en! Als ik aan de slag ga met mijn content, gebruik ik dezelfde tabel (die je via de link hierboven gratis kan downloaden). Ik schrijf daar precies in wat ik waar ga vertellen, waar ik overstap van optie 1 naar optie 3 en ook waar ik werkbladen en andere bronnen neer wil zetten.
Kost dit veel tijd? Ja. Levert het je tijd op als je die materialen gaat ontwikkelen? Ja. Helpt het je bij het vasthouden van je focus? 100% ja.
Marie Kondo je content
Je hebt het misschien al door, maar ik vind structuur en organisatie dus heel fijn.. Ik bouw voor elke cursus een hele structuur in mapjes, zodat ik altijd weet waar mijn documenten staan. De meeste online cursussen bestaan uit heel veel verschillende bestanden, dus je kan maar beter zorgen dat je weet waar ze allemaal staan!
Ik gebruik Google Drive hiervoor, zodat ik alles altijd op elke plek terug kan vinden. In Drive heb ik bijvoorbeeld een map voor Rock je Online Cursus. Daarin staan mapjes die overeenkomen met de modules in de cursus. In die mapjes verzamel ik mijn slide decks, scripts, video’s en werkbladen. Zoals je ziet zit er in deze map één los bestand: dat is mijn checklist. Daarin heb ik per module opgeschreven wat ik nodig heb. Als ik denk dat ik de module af heb, kan ik dat fijn controleren.
Om nog meer over te komen als Monica van Friends: ik hou ook heel erg van Trello. Daarin plan ik mijn hele proces, en zorg ik dat alles in behapbare brokjes af te vinken is. Dit koppel ik lekker allemaal aan elkaar en zo hou ik het overzicht. Maak de brokken niet te groot, en doe dus ook niet ellenlange checklists in je Trello bord. Je loopt dan het risico dat dingen nooit echt af zijn. Door het klein te maken, hou je je voortgang in het vizier en weet je precies wat je daarna gaat doen.
Slides en werkbladen
Genoeg gestructureerd, aan de slag nu!
Ik raad je ernstig aan om templates te gebruiken voor je materialen. Zo weet je zeker dat alles bij elkaar past en klopt qua kleurstelling en lettertype. Je kan prima je eigen templates maken, bijvoorbeeld via Canva, maar op bijvoorbeeld Etsy zijn superveel templates te koop. Die download je en zet je bijvoorbeeld in Canva, zodat je ze nog kan tweaken.
Als je een template hebt, gaat het maken van je slide decks echt heel snel. Pak je ingevulde tabel erbij en kopieer eerst naar je slides wat daarin staat. Als je alles erin hebt staan, begin je bij het begin en ga je schrappen. We willen kernwoorden, bullet points en visuals, geen lange verhalen.
Je weet inmiddels denk ik wel dat mensen het beste leren als ze niet alleen maar passief jouw content zitten te consumeren. Dat betekent voor jou dat jij de impact van je cursus kan verhogen door meer toe te voegen dan video’s en blokken tekst. En daarom ga jij natuurlijk materialen toevoegen waarmee je deelnemer actief aan de slag kan, en waarmee ze kan toepassen wat jij haar geleerd hebt. Je werkbladen, checklists en lijstjes maak je natuurlijk ook met behulp van je templates!
Wat vind jij het lastigst aan het ontwikkelen van de content voor je cursus?