Als je een onderwerp gaat kiezen voor jouw online cursus is het verstandig om te beginnen bij je eigen passie en interesse. Dat combineer je met de onderwerpen waar jouw publiek het meest in geïnteresseerd is.
In dit blog laat ik je zien welk proces ik gebruik om het perfecte onderwerp voor een online cursus te bepalen!
Bepaal je passie
Je wilt zeker weten dat je een onderwerp kiest waar je veel over weet en waar je enthousiast over bent. Sla deze stap over en burn-out ligt op de loer. Waarom zou je in godsnaam een cursus gaan ontwikkelen waar je eigenlijk geen zin in hebt? Stel jezelf vragen als:
-
Welke kennis heb ik waar andere mensen echt iets aan kunnen hebben?
-
Waar wordt ik zelf enthousiast van?
-
Waar kan ik uren over praten?
Als je deze vragen beantwoord hebt, heb je waarschijnlijk een goed idee van de cursus die je wilt gaan maken. Dat is een mooi startpunt voor je marktonderzoek.
Begrijp de behoeften
Weten wat jij wilt delen is niet genoeg als je een succesvolle online cursus wilt ontwikkelen. Stel je voor: jij bent een expert in LinkedIn en je wilt daar een cursus over ontwikkelen. Probeer te onthouden waarom mensen online cursussen volgen. Meestal proberen ze een probleem op te lossen of een behapbaar doel te bereiken. Zoals je al ziet, is ‘LinkedIn’ een te breed onderwerp.
Om je deelnemer aan te spreken, maak je jouw onderwerp concreter. Je zoomt in op de diepste worsteling die je deelnemer ervaart met dit onderwerp. Met LinkedIn zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat je deelnemers genoeg connecties hebben, maar geen sales maken. Het is belangrijk dat je dit soort wensen achterhaalt, want die wensen bepalen hoeveel behoefte er is aan jouw cursus.
Als je het nog niet hebt gedaan, dan is dit het perfecte moment om te werken aan je customer persona/learner persona. Neem de tijd om deze worstelingen en behoeften in kaart te brengen. Het gaat je enorm helpen bij het ontwikkelen van je cursus.
Onderzoek of je onderwerp rendabel is
Soms is het heel duidelijk of je cursusidee rendabel is of niet. Toch is het belangrijk om echt te onderzoeken wat er op de markt gebeurt met jouw onderwerp. Dit kan je doen:
-
Schrijf je blogs? Onderzoek dan welke het beste gepresteerd hebben en het populairst waren.
-
Welke vragen krijg je het meest via je blog, website of social media? Breng die vragen in kaart.
-
Interview je mogelijke deelnemers. Je kan ze vinden op je social media en in Facebookgroepen.
-
Doe onderzoek op Bol. Com naar jouw onderwerp. Kijk welke boeken er zijn over jouw onderwerp en zoek uit welke onderdelen ze behandelen. Kijk ook naar de recensies en verdiep je in de recensies met weinig sterren: daar vind je vaak informatie over wat mensen gemist hebben.
Sweet spot
Het perfecte onderwerp voor jouw cursus ligt in het midden van deze drie onderdelen. Voor je eerste cursus is het goed om zo specifiek mogelijk te zijn met je onderwerp, omdat je zo kaders maakt voor jezelf. Je houdt het behapbaar en dat is belangrijk, want er komt een hoop op je af. Tegelijk maak je het zo heel duidelijk voor je deelnemer wat ze kan verwachten van jouw cursus.
Je eerste cursus is ook een prachtige kans om te experimenteren en te leren. Je hoeft echt niet gelijk een supergrote, superdure cursus te ontwikkelen. Klein beginnen is ook handig omdat je
- Kan ontdekken wat prettig is voor jou qua techniek (je platform, je camera, je setup)
- Feedback kan verzamelen van echte deelnemers, en zo je social proof verzamelt.
Ben jij al aan de slag met het onderwerp van je cursus? Wat zijn jouw ervaringen? Laat het me weten!