Mijn klanten komen eigenlijk altijd bij mij met een enorm masterplan voor hun online programma. Ze vertellen me dan hoe ze hun programma voor zich zien en wat ze allemaal willen gaan delen aan
- kennis
- inzichten
- tips
En vooral waarde: “ik ga zoveel waarde delen” en “ik heb er zo veel waarde ingestopt”.
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar wat betekent dat eigenlijk? En wie bepaalt of het waardevol is? Is wat jij bedacht hebt ook wat je publiek nodig heeft?
Waarde draait om wat jouw klant voelt dat ze terugkrijgen voor hun geld. Dat kan een ervaring zijn, een fysiek cadeau, of het gevoel dat aan een behoefte wordt voldaan.
Waarde is dus enorm subjectief. Het verandert door het beeld dat je klant heeft van wat die waarde is, en dus eigenlijk van wat je klant zoekt of nodig heeft. Dat wat voor jou heel waardevol is, kan voor iemand anders juist waardeloos zijn voor iemand anders.
Een voorbeeld: op een sales page van een online cursus kondigt iemand aan dat er heel veel waarde in de cursus zit, waaronder 65 uur aan video. Sommige mensen hebben tijd om die video’s te bekijken. Als zij eruit halen wat jij probeert over te brengen, kan dat heel waardevol zijn. Andere mensen komen erachter dat ze de tijd niet hebben. Ze halen er dus niet uit wat jij erin hebt willen stoppen. De waarde is hierdoor instant verloren gegaan.
Het is belangrijk dat je weet hoe je deelnemers denken om de waarde van je cursus concreet te kunnen maken.
De meeste ondernemers waar ik mee werk, ontwikkelen een online cursus omdat ze hiermee meer impact kunnen maken op hun deelnemers en zo hun leven of business beter kunnen maken. Het idee achter een online cursus of een online programma is dat je kennis overdraagt en vaardigheden traint, waardoor je deelnemer dus inderdaad ergens beter in wordt.
Vroeg of laat wil je deelnemer bewijs zien dat jouw online programma voor haar gewerkt heeft. Dit is waarom het zo belangrijk is dat je KPI’s hebt voor jouw programma: key performance indicators, de uitkomsten. Hiermee bepaal je de waarde van het leren.
Dit is waar de vier levels van het Kirkpatrick model in beeld komen. Klinkt spannend, zo’n model maar dat valt reuze mee, het is eigenlijk heel gemakkelijk.
Het model van Kirkpatrick
Level 1 : Reactie
Dit is de meest basic manier om de te beoordelen hoe je online programma is verlopen. Korte vragenlijsten zijn hier een goed voorbeeld van. Je deelnemers schrijven aan het eind van een les, module of aan het eind van je programma op wat ze eruit hebben gehaald. Dat geeft jou inzicht in de leerervaring van je deelnemer.
Gebruik hiervoor:
- Surveys en vragenlijsten
- 1:1 interviews (vooral handig na de eerste en/of tweede ronde van je programma)
- Focusgroepsessies, zodat je deelnemer ook anderen hoort praten over de cursus
Level 2 : Leren
Op het tweede niveau meet je de houding van je deelnemers, de kennis en de vaardigheden die ze opgedaan hebben in jouw programma. Dit is het moment waarop je deelnemer kan laten zien wat ze kan. Deelnemers aan een online cursus van een slaapcoach voor baby’s kunnen bijvoorbeeld een eigen slaapschema maken en indienen. Deelnemers aan een cursus van een partyplanner maken een basisopzet van hun eerste event.
Andere voorbeelden:
- Surveys en vragenlijsten om te bepalen in welke mate je deelnemer de kennis en vaardigheden heeft opgedaan
- Uitvoering of simulatie waarin je deelnemer laat zien dat ze kan toepassen wat je haar geleerd hebt (kan ook in groepsverband met break-out rooms)
- Observatie door jou of een andere ‘beoordelaar’ bij die uitvoering
Level 3 : Gedrag
Deze evaluatie vindt eigenlijk na afloop van je programma plaats. Je bespreekt hierin met je deelnemer welke onderdelen uit je programma zij toepast in haar leven of werk NADAT ze je programma heeft doorlopen. Dit is het moment (samen met level 4) dat je eigenlijk echt de waarde van je programma ziet.
Denk eens aan:
- Een check in per kwartaal om te bespreken hoe het nu gaat
Level 4 : Resultaten
Het laatste niveau bepaalt of de doelen (die KPI’s) van je programma echt behaald zijn en wat dat je deelnemer heeft opgeleverd. Hoeveel productiever is je deelnemer geworden? Hoeveel beter/langer slaapt de baby? Hoe gestroomlijnd zijn de events? Hoe is het meetbaar dat iemand aan haar mindset heeft gewerkt?
Samenvatting
Resultaten van een combinatie van deze levels geven je superbelangrijke data die je kan gebruiken om je waarde concreet en zelfs meetbaar te maken.
Het eerste waar ik op focus met mijn klanten is analyse en onderzoek: heb je onderzoek gedaan en de resultaten geanalyseerd om tot die ‘waarde’ te komen? Heb je bijvoorbeeld vragenlijsten afgenomen na je 1:1 werkzaamheden, die je kan gebruiken om je programma of cursus te ontwikkelen?
Aan het eind van de rit gaat het in jouw online programma om de ervaring en de transformatie die jij levert aan je klanten. Het gaat niet om jou.
Dus voor ik met je in de kapstok van je programma duik en je curriculum ga ontwikkelen, zorg ik eerst dat we glashelder hebben
- wie je deelnemer is en waar ze nu staat
- waar je deelnemer naar verlangt, waar ze naartoe wil
- wat je al weet over de reis die je deelnemer doormaakt
Ik wil dat we eerst een diep begrip hebben van het punt waarop je klant jouw programma binnenkomt. Als dat duidelijk is, kan je gaan bepalen wat je klant nodig heeft en wat je klant wil.
Dit geeft je een stevige basis voor je (vernieuwde) programma. Je baseert je programma nu op data en niet op je mening, je gevoel of op anekdotisch bewijs.
Wat je dat oplevert?
- Een veel fijnere route voor je klant om van A naar B te komen
- Een gestroomlijnde ervaring
- Hogere afrondingscijfers, en daarmee meer transformaties
- Meer verbinding met je deelnemer
Mijn nieuwe aanbod voor 2022 staat inmiddels online, kijk daar als je wilt weten hoe ik je hiermee kan helpen 🤍
Je vindt de opties in de balk hierboven!