De online cursussen en programma’s vliegen je om de oren en het kan bijna niet anders dat je al een paar supergluiperige marketingcampagnes voorbij hebt zien komen.Â
Ik ga dit gelijk de kop indrukken. Het is ONMOGELIJK om binnen 24 uur of 7 dagen je online programma te maken en te lanceren. Niet als je het goed wilt doen, als je kwaliteit wilt leveren en als je jouw deelnemer echt een transformatie door wilt laten maken.Â
Ik krijg met enige regelmaat op YouTube advertenties te zien die je dat voorhouden:Â
- Simpele stappen om je online cursus in 7 dagen te maken en te lanceren, en passief inkomen te verdienen
- Lanceer je online cursus in 7 dagen (en verdien 23123 euro in pre-sales)
- Lanceer je online cursus in 7 dagen en haal je eerste 1000 deelnemers snel binnen
- Ontwikkel je online cursus in 60 minuten
I call bullshit  Â
Tuurlijk snap ik dat dit marketing is. Deze mensen zijn totaal niet geïnteresseerd in leerprincipes, de theorie achter leren en leerpsychologie. Daarmee verliezen ze hun instapmodel en jij verliest het gevoel dat ‘iedereen dit kan’.Â
Ik wil dat je snapt dat het ontwerpen van een transformerend online programma gewoon niet zo werkt. Het is fucking list en bedrog en het is niet in lijn met mijn kernwaarden.Â
Mijn holistische aanpak is geworteld in leerstrategie, zodat jij een online programma maakt dat een verlengstuk is van jou en je zone of genius.Â
Als je bereid bent om THE WORK te doen aan jouw online programma, dan wil je eerst:Â
- begrijpen welk proces je klant doorgaat en langs welke mijlpalen je haar begeleidtÂ
- duidelijkheid hebben over de belangrijkste leeruitkomsten en actiestappen die je deelnemer gaat zettenÂ
- de flow van je content bepalen, finetunen en opnieuw evaluerenÂ
- je publiek overtuigen dat ze jouw cursus nodig hebbenÂ
- de leerervaring van je deelnemer analyseren en evalueren.
Voor een ijzersterk online programma waarin jouw deelnemer resultaten haalt en smooth door het proces heen gaat, heb je 3 dingen nodig:Â
Een heldere learning journey   Â
Een learning journey in een bewust ontworpen leerervaring die in een bepaalde periode plaatsvindt en die een serie elementen bevat, zoals methodes, activiteiten en andere middelen.
Het is dus een zorgvuldig samengestelde collectie van content die ervoor zorgt dat het leren op formele momenten (in je online programma) en informele momenten (het echte leven) gebeurt.
Ik vergelijk dit vaak met het instellen van een TomTom. Je stelt een specifiek adres vast waar je naartoe wilt. Daarna bepaalt je TomTom een GPS-signaal om te bepalen waar je nu staat. Als die twee punten bekend zijn, berekent je TomTom de meest effectieve route om jou naar dat specifieke adres te brengen.Â
Duidelijke leeruitkomsten  Â
Leeruitkomsten zijn essentieel, omdat
- ze je publiek duidelijk maken wat ze gaan leren en welke vaardigheden ze op gaan doen. Zo is het gemakkelijker voor ze om jouw aanbod te begrijpen.
- ze glashelder maken wat de voordelen, uitkomsten, resultaten en beloningen zullen zijn voor je publiek als ze jouw cursus volgen. Ze helpen je dus al bij de verkoop van je cursus.
- ze alvast mensen filteren die niet de ideale klant zijn voor jouw cursus. Dit zorgt ervoor dat de mensen die jouw cursus volgen precies weten wat ze kunnen verwachten.
- ze zorgen dat jij precies weet waar je op mag focussen als je jouw content gaat ontwikkelen. Je hoeft zo immers alleen content te maken die naadloos aansluit op de leeruitkomsten. Alles wat niet direct helpt bij het bereiken van die uitkomst kan je overslaan of bewaren voor een andere cursus. Zo raak jij zelf niet overrompeld en je deelnemer ook niet.
- ze je helpen bij het binnenhalen van contracten voor grotere bedrijven, onderwijsinstellingen of overheden. Met goede leeruitkomsten en een plan voor je content voldoe jij aan de standaard die ze daar verwachten.
Je leest er meer over in deze blog die ik eerder schreef over leeruitkomsten!
Content die helpt bij het leren   Â
Denk even terug aan je tijd op de middelbare school, of in je vervolgonderwijs. Weet je nog hoeveel vakken je had waarbij de studiewijzer eigenlijk gewoon neerkwam op een hoofdstuk uit het boek per week?
Ik herinner me vooral de talen levendig als we klassikaal een boek moesten lezen. Elke week een hoofdstuk, soms met een quiz tussendoor en altijd met een toets of boekverslag aan het eind. En eerlijk: ik kan me er bar weinig van herinneren.Â
Deze benadering is op twee niveaus problematisch:Â
- Jij bent de expert op jouw vakgebied, niet de uitgever van een boek waar jij uit hebt geleerd. Jij kent je vakgebied, en boven alles je deelnemers het beste. Jij ziet het allerbeste wat de waarde is van je programma en jij bent absoluut in staat om samen met je deelnemers iets waardevols te creëren.Â
- Als je begint vanuit de content, kijk je naar de ‘dingen’ in je programma, niet naar de uitkomst. Het is een beetje als op vakantie gaan en dan je koffer inpakken voor je weet waar je naartoe gaat.
Dat ga jij dus anders doen.
Je gaat beginnen, zoals Covey ook al aangaf, met the end in mind. Je start bij het eindpunt en werkt van daaruit terug. Het is alsof je op reis gaat naar een hele specifieke locatie, waarbij je de hele reis al uitgestippeld hebt en vooraf al wist wat je in je koffer moest stoppen.Â
Dit betekent voor jou dat jij voortaan een bewuste keuze gaat maken in tekst, video en audio. Je gaat op zoek naar opdrachten die ervoor zorgen dat je deelnemer jouw informatie gaat toepassen. Hoe kan jouw deelnemer ‘bewijzen’ dat ze een leeruitkomst behaald heeft? En wat moet jij haar aanreiken om te zorgen dat ze haar bewijs kan opleveren?
Heb je hulp nodig? Mijn agenda heeft ruimte voor je 📞