De spanningsboog van je publiek is korter dan je denkt en is ook nog verspreid over duizend dingen.
Dus helaas, de tijd dat je een online programma maakte met daarin meerdere video’s van een uur is voorbij.
Jup, I said what I said.
We hebben allemaal wel een keer DIE online cursus gekocht waar je eindeloos tegenaan hikte omdat het je een halve dag kostte om door 1 of 2 lessen heen te komen (bluuuugh).
Het leven van je deelnemer en daarmee haar aandacht is versplinterd. Je deelnemer heeft te maken met haar privéleven, haar boodschappen, haar onderneming, social media, Pinterest, blogs, sales funnels, klanten, advertenties, opschalen… Je snapt mijn punt.
Dus hoe zorg jij er nou voor dat ze steeds actief bezig blijft met jouw content? Hoe zorg je dat ze de belangrijkste informatie opneemt, zodat ze ook echt bij de transformatie uitkomt?
DING DING DING
Micro learning.
Wat is micro learning?
Er is geen officiële definitie voor micro learning, maar het komt eigenlijk neer op MAND. Kort en krachtig, dat is wat het is.
Met micro learning lever je korte stukjes content af bij je deelnemers, waar zij op hun eigen moment mee aan de slag gaan. Die content kan elke vorm aannemen (tekst, video, audio, foto’s en afbeeldingen), maar is altijd kort.
Doordat je stukjes content zo klein zijn, is het gemakkelijker voor je deelnemer om naast haar dagelijkse bezigheden te leren zonder dat het leerproces steeds onderbroken wordt. Je geeft haar de kans om dingen af te maken en om flexibel te zijn.
Daarnaast blijft je deelnemer meer en langer betrokken bij je programma omdat je dus sneller de succeservaring van ‘iets afmaken’ aanlevert.
Tot slot zorgt micro learning ervoor dat de kennis die jij overdraagt beter blijft hangen. Je behandelt een onderwerp of idee per stukje, in plaats van dat je een shitload aan informatie over haar uitstort. Je deelnemer krijgt de kern mee en kan daar telkens weer naar terug gaan als ze het wil herhalen.
Voor wie is micro learning het meest geschikt?
- Millenials en Gen Z deelnemers die handig zijn met technologie en alle digitale dingen
- Volwassenen die hun professionele of persoonlijke skill set willen verbreden of verdiepen zonder dat ze daarvoor weer een hele opleiding moeten volgen
- Volwassenen die op zoek zijn naar een fijne, snelle en effectieve oplossing voor hun probleem
- Mensen die hun skill set willen verbreden of verdiepen, maar moeite hebben om leren in te passen in hun drukke agenda
Tips om micro learning in te bouwen in jouw online programma
- Zorg dat je jouw deelnemers op een diep niveau kent en begrijpt. Dit helpt je bij het kiezen van de manier van afleveren voor jouw micro learning content
- Focus op 1 leeruitkomst per stukje content die je deelnemer gaat bereiken. Zorg ervoor dat die uitkomst haalbaar is en nieuw/ander gedrag oproept.
- Zorg ervoor dat je deelnemer iets gaat doen met je content, dat het toepasbaar is.
- Maak MOET-LEREN content de basis van je cursus. Alles wat je deelnemer MOET leren of doen, verwerk je in je content. Alles wat nice to know is, of content die je deelnemer later op kan zoeken om zich te verdiepen. Gebruik voor dit soort content een soort bibliotheek waarin je deelnemer verdere bronnen kan vinden.
- Gebruik zoveel mogelijk ervaringen en voorbeelden uit de echte wereld. Houd ook die content kort en bondig. Je deelnemer verzuipt als je er te veel details in stopt.
Micro learning is een van de belangrijkste concepten in Plan to Phenomenal Program, waarin ik je leer om een online programma te ontwikkelen dat net zo verslavend is als je favoriete Netflix serie.
Hoe verslavend is jouw online programma nu?
Actieplan
- Kijk naar je modules en lessen en zorg dat het heel duidelijk is wat de uitkomsten zijn. Wat doet of kan je deelnemer na die module of les?
- Maak surveys aan om te versturen. Dit kan via Google Forms, maar je kan ook bijvoorbeeld Padlet gebruiken als online prikbord. Je mag hiervoor de vragen die je net gelezen hebt natuurlijk gebruiken
- Laat je deelnemer daadwerkelijk iets doen: een activiteit of een opdracht waarin het geleerde ook wordt toegepast
- Wacht op een reactie. Geef je deelnemer de tijd om dit te doen en ook om een beetje af te koelen. Laat je deelnemer zelf reflecteren met behulp van de vragenlijst die je in punt 2 gemaakt hebt
- Beoordeel wat het effect is van de actie en geef feedback waarmee je deelnemer de actie de volgende keer beter kan uitvoeren.
Je kunt dit helemaal zelf doen, maar je kan hierin ook een heleboel automatiseren. Denk eens aan:
- Een mail sturen met een video waarin je bedankt voor het invullen
- Een mail sturen als iemand een vraag niet invult
- Een mail sturen met een video daarin, die gekoppeld is aan bepaalde kernwoorden in het antwoord
- Een mail sturen met een link naar een blog met extra informatie