06-11-2020

Tools om jouw online cursus te ontwikkelen

Ik weet niet of je het al gehoord hebt, maar ik ben dol op online cursussen. Ik vind het leuk om ze te volgen, ik vind het nog leuker om ze te verbeteren of te ontwikkelen.

Aangezien je dit blog leest, neem ik aan dat jij er ook graag een of meer zou willen maken. Maar raak je al in de stress als je alleen nadenkt over alle technologie?

In dit blog neem ik de stappen in het proces met je door en vertel ik je precies welke technische snufjes jouw leven gemakkelijker gaan maken!

Je marktonderzoek    

Als je een online cursus gaat ontwikkelen is het heel belangrijk dat je jouw idee valideert. Daarmee bedoel ik dat je echt onderzoekt wie je publiek is, wat voor probleem ze ervaren en of ze bereid zijn te betalen voor de oplossing van dat probleem.

Je kan dit op verschillende manieren doen: online vragenlijsten, (telefonische) interviews, internet research, of een combinatie van deze onderdelen. Het doel hiervan is dat jij zeker weet dat jouw aanbod precies is wat je publiek nodig heeft en wil hebben. Je wil natuurlijk geen tijd en geld steken in een cursus die niemand wil kopen!

Tools die ik gebruik:

  • Google Forms (voor vragenlijsten)
  • Zoom/Google Meet + Calendly (voor het inplannen van gesprekken met mijn ideale klant
  • Handige websites: Quora, Answerthepublic, Facebookgroepen, bol.com, Amazon (deze laatste twee zijn super voor het checken van recensies van boeken over jouw onderwerp)

 Wil je meer lezen over je perfecte onderwerp? Kijk dan hier even hoe je In 3 stappen het perfecte onderwerp voor jouw online cursus bepaalt!

De ruggengraat van je online cursus     

Als je jouw idee gevalideerd hebt en echt duidelijk weet wat de angsten en uitdagingen zijn van jouw publiek, dan kan je een cursus gaan opbouwen. In deze fase brainstorm ik me een hoedje en probeer ik te bedenken welke informatie een plek moet krijgen in mijn cursus. Dit kan natuurlijk heel prima op pen en papier, maar digitaal is ook prima. Hou je van mindmappen? Dan is dit je moment om los te gaan. In een mindmap maak je jouw modules en lessen heel snel heel inzichtelijk.

Bonusvoordeel: je maakt de kennis in je hoofd visueel.

Tools die ik gebruik

  • Word of Google Docs
  • Padlet of echte Post-its
  • Mindmeister

Content ontwikkelen  

De tools in deze fase zijn een beetje afhankelijk van hoe je jouw online cursus af gaat leveren, maar je hebt verschillende opties.

  • Je kan een slide deck maken en daar een voice over bij doen
  • Je kan een slide deck gebruiken en daar een video van jou bij doen
  • Je kan je scherm opnemen
  • Je kan video doen zonder slide deck
  • Audio ony
  • Je kan een e-mailcursus met alleen tekst aanbieden

Veel cursusontwikkelaars gaan voor een combinatie van deze opties. Het belangrijkste hier is dat je iets doet wat bij je past en waar je plezier in hebt! Voor je publiek is het verstandig om af te wisselen, daar leren mensen het meeste van!  

Tools die ik gebruik

  • Powerpoint, Prezi, Canva – voor slide decks
  • Loom – voor presentatie + video
  • Dictafoon iPhone en Audacity – voor audio-opnames en bewerking
  • Screencast-o-matic – voor schermopnames
  • iPhone met statief – voor video-opnames

Werkbladen, hand-outs en marketingmateriaal    

Het is belangrijk is dat je zorgt dat jouw deelnemers ook echt iets kunnen doen met jouw cursus. Je kan van alles toevoegen aan je cursus om dat te faciliteren: cheat sheets, werkboeken, stappenplannen, templates.. Maar dat is weer een heel ander blog.

Daarnaast heb je materiaal nodig dat past bij jouw brand om je cursus te marketen. Denk daarbij aan materiaal voor advertenties, social media, je website en landing page, maar ook je lead magnet.

Tools die ik gebruik

  • Canva – voor alles hahaha
  • Handige website: Bit.ly (hiermee maak je links korter + je krijgt er statistieken bij. Dat is een groot voordeel boven gewoon een link naar Google Drive of Dropbox)

Je leerplatform     

Je zult op een bepaald moment moeten kiezen waar je je cursus aan gaat bieden. Je kan kiezen voor een soort Marktplaats voor cursussen, zoals Udemy, Skillshare of Soofos, maar je kan je cursus ook op een eigen platform aanbieden.

Een marktplaats is je beste optie als je gewoon je cursus neer wilt zetten en verder eigenlijk nergens over na wilt denken. Je moet dan wel bereid zijn om een deel van je omzet af te dragen. Eerlijk: dit is vooral handig als je dit naast je gewone baan wilt doen.  

Als je jouw cursus echt een plek wilt geven in je bedrijf, of er zelfs je bedrijf van wilt maken, dan is een eigen platform een goede keus. Je kan dan kiezen voor Kajabi, Teachable of Thinkific (Amerikaans) of de Nederlandse en betaalbare tegenhanger Pluvo. Wil je meer in eigen beheer houden en heb je een WordPress website? Dan is Learndash een goede optie. Ga je voor superlaagdrempelig? Dan kan je ook een cursus aanbieden via Facebook, Instagram en zelfs LinkedIn.

Tools die ik gebruik

  • Learndash
  • Pluvo

Je cursus verkopen  

Als je voor langere tijd wilt profiteren van het werk dat je in je online cursus steekt, zal je een sales funnel moeten hebben om ze daarheen te leiden. De meest gangbare manier om een funnel in te richten, is met een gratis weggever die iets te maken heeft met het onderwerp van je cursus. Zorg er wel voor dat die weggever echt waardevol is. De tijd van e-books met net niks is wel voorbij nu.. En voordeel: zo kan je publiek gelijk zien wie je bent en wat ze met jou kunnen bereiken.

Facebook Ads, social media en webinars zijn heel geschikt om je online cursus te promoten. Het belangrijkste om daarbij te onthouden is dat je die ‘know, like, trust’ factor inbouwt voordat je je publiek jouw cursus in het gezicht drukt 😉

Je kan een Facebook Ad gebruiken om mensen naar je lead magnet te brengen. Zo komen ze op je e-maillijst. Ook een eigen Facebookgroep is een goed idee als je echt die vertrouwensband wilt opbouwen. Dit gaat niet 1-2-3, maar gelukkig kan je hier al mee beginnen voor je aan jouw cursus begint.

 

Tools die ik gebruik:

  • Facebook Ads
  • MailerLite
  • Instagram
  • Pinterest
  • WooCommerce
  • Mollie 
  • Moneybird

E-mail en klantenservice    

Ik heb al best veel online cursussen gevolgd en dit onderdeel mis ik vaak. Een fijne, veilige Facebookgroep is heel veel waard. In die groep kunnen je deelnemers vragen stellen, en ze kunnen elkaar een stapje verder helpen. Je kan daar zelf wekelijkse live sessies houden en vragen beantwoorden zodat alle leden voordeel ervaren van die groep. Ik stuur mijn deelnemers ook graag even een e-mail tussendoor om in te checken. Die kunnen ze dan beantwoorden als ze vragen hebben, en zo blijf je gemakkelijk in contact!

Tools die ik gebruik

  • Facebook groep
  • MailerLite

Organisatie     

Een online cursus ontwikkelen is geen klein klusje. Het is echt niet moeilijk om deadlines niet te halen, zeker niet als er niemand is die je eraan houdt. En weet je hoe kut het is (sorry) als je ineens documenten kwijt bent of als je computer crasht? Behoorlijk, kan ik je vertellen :S In elk geval is dat nu de reden dat ik alles in de cloud opsla. Ik maak mapjes aan per module, en daarbinnen per les. Daarin plaats ik alles wat ik nodig heb, en als ik dan mijn content moet uploaden, dan is dat supersnel klaar.

Tools die ik gebruik

  • Trello
  • Google Drive

 Heb je moeite met het zorgen voor overzicht in je content? In dit blog vertel ik je hoe jij kan zorgen voor dat overzicht

 

Nou zo een beetje! Deze tools gaan het ontwikkelen van een online cursus zo veel gemakkelijker voor je maken. Alles is gestroomlijnd, jij houdt meer tijd over om echt aandacht aan je deelnemers te geven en je cursus zit professioneel in elkaar.

 

Ik hoop dat dit handig voor je was en dat je hiermee weer een stapje verder kan met het ontwikkelen van je eigen cursus!

 

Hou me op de hoogte!

Link-in-bio-lunadea

Lotte Brouwer

Hier in 2 of 3 zinnen wat lezers van jouw blog kunnen verwachten. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.

Ontdek de Get Lots Pop-Up School!

Hier kunnen we nog een CTA plaatsen naar jouw Pop-Up School. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. 

Zullen we even bellen om te kijken wat jouw grootste obstakel is?

We beloven dat we niet in je pijnpunten gaan zitten poeren. We kijken alleen of we een match zijn en waar we jou je tijd terug kunen geven!