Online programma’s – geloof mij, ze gaan nergens heen. De voorspelling is dat de markt doorgroeit naar MILJOENMILJARD EURO echt heus waar in 2025. Nee zonder grappen, de markt groeit en loopt in echt heel veel miljard, maar laat je niet gek maken door dat getal. Het is niet zo relevant, want hierin zitten ook superslechte online cursussen en daar wil ik het vooral niet te veel over hebben.
Wat interessanter is, is dat je ongeveer alles kan leren van wie je maar wilt, op welke plek dan ook. Op het strand van Bali, in een hip koffietentje in New York, of gewoon lekker thuis in joggingbroek met dikke sokken aan.
Dat geldt dus ook voor jouw publiek: jouw mensen kunnen van jou leren, waar en wanneer ze maar willen.
Maar als je al eens research gedaan hebt voor je eigen online cursus, dan weet je wat een rabbit hole het kan zijn. Het overrompelt je volledig, al die informatie en diensten die dagelijks opduiken. Je voelt je als Alice in Wonderland die probeert te communiceren met de Cheshire Cat…
Poets ook het vertekende beeld niet weg: de Amerikaanse course creators die jou een cursus voor $27 dollar aan kunnen bieden doen het lijken of dat de norm is, maar zonder hun volgersaantallen is dit voor jou gewoon nog niet te doen. Plus, je kan je afvragen of je het moet willen – maar dat is voor een andere keer.
Ik weet dat je het gevoel hebt dat je op moet schieten. Andere cursussen vliegen je om de oren en het voelt of je de boot gemist hebt. Kalm aan, heb je niet.. Je hebt alle tijd om jouw online cursus te ontwikkelen en te zorgen dat deze een stevige basis heeft. Als jij wilt dat je deelnemer de transformatie van jouw cursus doormaakt, dan ben je het eigenlijk gewoon verplicht aan je deelnemer om dit alles goed voor te bereiden en zorgvuldig uit te voeren.
Tuurlijk, je moet ook gewoon in actie komen maar ontwikkel je content met aandacht en zorg. Zeker als je er meer dan $27 voor wilt gaan vragen 😉
Er is geen schaarste. Er is geen overkill. Er is precies genoeg voor iedereen en jouw publiek wil graag VAN JOU leren. Online cursussen blijven populair – hell, ik heb zelf net mijn eigen in de lucht – en vandaag ga jij aan de slag met het onderscheidend maken van jouw cursus.
Myth Busting time
Eerst even streng doen, en disclaimer: ik zeg dit niet om je te beledigen
- Ik snap dat je denkt dat jouw content en methodes uniek zijn. Zijn ze met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. Sorry, maar echt bijna niemand bedenkt nog oprecht uniek materiaal. Zelfs als dat wel zo is, is het zelden duurzaam tenzij je een vloot aan juristen of advocaten hebt.
- Bijna iedereen heeft toegang tot prima technologie tegenwoordig, binnen elk budget. Het leerplatform dat je kiest, is niet wat jou onderscheidt van de rest. Je hoeft hier dus ook niet eindeloos onderzoek naar te doen. Maak een keus en ga ervoor. En als je bang bent dat iemand je content gaat stelen: zo ongeveer elk platform helpt je zo veel mogelijk bij het beschermen van jouw content.
- Een slecht ontwikkelde online cursus kan je business behoorlijk kwaad doen, maar een goed ontwikkelde cursus (net zoals bij technologie) gaat hem niet per se redden. Het is echt geen onmogelijke opgave om een cursus van redelijk niveau te ontwikkelen.
Kortom, wat je nodig hebt is goede content, een fatsoenlijk leerplatform dat doet wat jij nodig hebt en een goed framework voor je cursus.
Maar goed, dan heb je dus eigenlijk een half decent online cursus. Dit is niet wat jou onderscheidt van alle andere cursussen in de wereld.
Dit maakt jouw cursus uniek
Wat jouw cursus uniek maakt, is jouw perspectief, jouw ervaring, je inzichten en je verhalen. Daardoor is jouw cursus het waard om voor te betalen EN het zorgt ervoor dat niemand het kan jatten.
Je branding komt hier ook in beeld. Een personal brand is echt niet gewoon iets leuks om te hebben. Het is essentieel. Zorg ervoor dat je cursus aansluit bij de brand die je nu hebt en wees daar authentiek in.
- En let op: als je cursus er mooi uitziet maar gewoon kut is (lees: je deelnemer niet bij het resultaat brengt), dan heb je het verkeerd begrepen.
Jij bent het. Jij bent wat jouw online programma anders maakt dan alle andere programma’s. Probeer dus eens na te denken over hoe je jezelf aan je programma toe kan voegen:
- Stop je persoonlijkheid erin, maak grapjes, deel je verhalen;
- Investeer in het bouwen van je brand en zet dat in als je gaat schrijven of gaat podcasten bijvoorbeeld;
- Bouw een band op met je publiek en de deelnemers aan je cursus;
- Bedenk hoe jij en jouw content de overstap naar het offline leven van je deelnemer kunnen maken.
Emotie en verbinding
Zorg dat je je deelnemer op een diep niveau kent, ontwerp een sterke learning journey, en je bent good to go (als je dat wilt leren: daar heb ik een online cursus voor). Houdt rekening met leerprincipes voor volwassenen en maak een ervaring van je online programma.
Onderschat het emotionele element in je online programma niet. De verbinding die jij weet te maken met jouw deelnemers zorgt ervoor dat je deelnemers bij je willen blijven, je cursus afmaken en er vervolgens over gaan vertellen aan anderen.
Je mag dus inspelen op verschillende leervoorkeuren die mensen hebben. Afwisseling is daarbij het belangrijkste. Lever tekst aan bij je video. Zet je content om naar een afgeschermde podcast (dit is een affiliate link) Houd rekening met mensen die lekker gaan op groepsverbanden.
Innoveer
Kijk naar wat anderen doen en doe dan wat anders. Brainstorm nieuwe manieren om je content over te brengen op je deelnemers. Haal je inspiratie niet uit andere cursussen, maar zoek echt naar iets dat anders is dan anders. Pas dat toe in je cursus.
Brainstorm tips
- Brain dump eerst alle ideeën op die je al hebt om jouw cursus anders dan anders te maken. Als je Post-its gebruikt: 1 idee per Post-it.
- Pak je tas en pak er blind het eerste uit dat je te pakken krijgt. Je kan dit ook doen door met je ogen dicht iets van je bureau te pakken of uit een kast te halen. Het maakt oprecht geen reet uit wat het is.
- Probeer nu te bedenken hoe je jouw online programma uniek en onderscheidend kan maken door het ding te gebruiken dat je hebt gepakt.
Voorbeeld: Hoe kan ik mijn online programma uniek maken met behulp van een nietmachine?
Ik kan dingen aan elkaar vastmaken – welke onderdelen uit je cursus of bedrijf kan je aan elkaar vastmaken
Met een nietpistool kan je ook meubels stofferen en zo een nieuw jasje geven – wat kan je in jouw cursus opnieuw stofferen zodat het er anders uitziet?
Wonden dichtmaken – wat voor wond zou jouw deelnemer kunnen hebben door/in jouw onderwerp en hoe kan jij dat dichtmaken?
Je kan er broeken mee inkorten – wat kan je korter maken?
Verder kan een nietmachine ook natuurlijk een wapen zijn, of een deurstop, of een hamer…
- Maak groepjes van ideeën die bij elkaar lijken te horen. Voeg in deze fase ook je ideeën uit de brain dump toe. Kijk wat je kan combineren en maak er een tof concept van, geef het ook een beetje een sexy naam 😉
- Kies een van je concepten en werk dat concreter uit.
Ga je los met de brainstorm? Stuur me even een foto, dat vind ik leuk!