01-03-2021

Zo stel je supersterke leeruitkomsten op voor jouw online training

Stel je voor dat iemand tegen jou zegt dat je nu in de auto moet stappen naar Tante Annie die ergens in Weesp woont. En dan blijkt ook nog dat je auto geen stuur heeft. Succes! Dat is een beetje hoe een cursus zonder duidelijke leeruitkomsten voelt…

leeruitkomsten zijn essentieel, omdat     

  • ze jouw publiek duidelijk maken wat ze gaan leren en welke vaardigheden ze op gaan doen. Zo is het gemakkelijker voor ze om jouw aanbod te begrijpen.
  • ze glashelder maken wat de voordelen, uitkomsten, resultaten en beloningen zullen zijn voor je publiek als ze jouw cursus volgen. Ze helpen je dus al bij de verkoop van je cursus.
  • ze alvast mensen filteren die niet de ideale klant zijn voor jouw cursus. Dit zorgt ervoor dat de mensen die jouw cursus volgen precies weten wat ze kunnen verwachten.
  • ze zorgen dat jij precies weet waar je op mag focussen als je jouw content gaat ontwikkelen. Je hoeft zo immers alleen content te maken die naadloos aansluit op de leeruitkomsten. Alles wat niet direct helpt bij het bereiken van die uitkomst kan je overslaan of bewaren voor een andere cursus. Zo raak jij zelf niet overrompeld en je deelnemer ook niet.
  • ze je helpen bij het binnenhalen van contracten voor grotere bedrijven, onderwijsinstellingen of overheden. Met goede leeruitkomsten en een plan voor je content voldoe jij aan de standaard die ze daar verwachten.

Ik weet zeker dat jij een supermooie online cursus wilt ontwikkelen die jouw publiek inspireert, verandert en die ze van begin tot eind geboeid houdt – je leeruitkomsten helpen je daarbij!

verbeterde versie     

Als je begint aan het ontwikkelen van je cursus en je hebt je publiek goed in beeld, dan wil je jezelf eerst deze vraag stellen: “Hoe zorgt mijn cursus ervoor dat mijn deelnemer een verbeterde versie van zichzelf wordt?”

Mijn doel als leraar is altijd geweest dat ik mijn studenten beter wil laten vertrekken dan dat ze binnenkwamen, en hetzelfde geldt nu voor mijn klanten. Als jij diezelfde gedachte over zou nemen, hoe zou dat er dan uitzien?

Als leraar, trainer of kennisondernemer wordt je effectiviteit niet gemeten door hoeveel geld je hebt verdiend (al is dat ook heus belangrijk), maar door de transformatie die mensen hebben doorgemaakt als ze met ons in contact zijn geweest.

Wat gebeurt er met jouw publiek als ze jouw cursus hebben gevolgd? Zijn ze dan:

  • Gelukkiger
  • Zelfverzekerder
  • Wijzer
  • Vaardiger
  • Onafhankelijker
  • Vol nieuwe ideeën
  • Geïnspireerd en gemotiveerd
  • Of iets anders?

Dit ga je uitbouwen in leeruitkomsten waarmee jij heel duidelijk de voordelen, uitkomsten, tranformaties en beloningen kan illustreren die jouw deelnemers zullen ervaren als ze jouw cursus volgen.

even een stukje theorie      

Er is dus een verschil tussen resultaten, doelen en uitkomsten.

Misschien heb je deze termen al eens voorbij zien komen, maar er nog niet echt aandacht aan besteedt. Dat is jammer, want ze vormen de fundering voor je hele ontwikkelproces!

De resultaten van je cursus zijn grotendeels gericht op jou. Hiermee beschrijf je wat jij als trainer wilt bereiken voor je deelnemers als resultaat van je cursus. Denk hierbij aan:

  • Wat je hoopt dat je cursus zal doen voor je deelnemers
  • Wat en/of waar je hoopt dat je deelnemers zijn aan het eind van de cursus
  • Wat je wilt dat ze geleerd/gedaan/bereikt hebben aan het eind van je cursus

De doelen van je cursus zijn nog steeds meer gericht op jou als trainer en helpen je bepalen HOE je jouw deelnemer van hun beginpunt meeneemt naar het eindpunt. Deze doelen helpen jou bij de ontwikkeling van je cursus.

Ze beschrijven de stappen die jij als trainer gaat zetten om je resultaten te behalen. Jij beschrijft hoe de uitkomsten die je stelt gehaald gaan worden en hoe je het succes van je cursus kan bepalen.

De uitkomsten van je cursus voelen een beetje als de doelen, maar deze zijn juist heel erg gericht op je deelnemer. Deze uitkomsten hebben een plek op je sales page, zodat je jouw publiek kan laten zien what’s in it fort hem – want daar gaat het om bij de uitkomsten: jouw deelnemer.

Ik gebruik hier een standaardformule voor die begint met: “Aan het eind van deze cursus… jij … ”, en daar koppel ik actiewoorden aan.

Die actiewoorden zijn duidelijke, meetbare werkwoorden die precies beschrijven wat je deelnemer straks kan of weet, of hoe je deelnemer zich straks voelt of gedraagt. De uitkomsten hangen altijd samen met de vaardigheden, kennis of emotionele resultaten die je deelnemer gaat behalen.

Besluit wat je jouw deelnemer wilt leren

Voor elke leeruitkomst ga je aangeven wat je precies wilt bereiken voor je publiek.

Wil je dat ze

  • Iets begrijpen (kennis, begrip)
  • Iets doen (toepassen, demonstreren, implementeren)
  • Zich ergens bewust van of bekend mee zijn
  • Iets kunnen beoordelen, analyseren of bekritiseren
  • Iets voelen of juist niet meer voelen
  • Een ander perspectief innemen

Als je weet wat je voor jouw publiek probeert te bereiken, kan je ze precies de kennis geven die ze nodig hebben. Maar nog mooier: je kan ze uitleggen wat jouw cursus voor ze gaat betekenen door die leeruitkomsten te gebruiken.

actie in de taxi: begin met jouw leeruitkomsten    

Laten we jouw leeruitkomsten gaan opstellen. We gaan dit in stappen doen omdat er een hele specifieke manier is om ze op te schrijven. Daar kom ik zo even op terug.

Beantwoord eerst deze vragen

  1. Wat kan jouw deelnemer straks DOEN als ze jouw cursus af heeft gemaakt? Dit gaat over hele praktische vaardigheden, over dingen die ze fysiek zouden kunnen demonstreren. Aan het eind van deze cursus ben jij in staat om …
  2. Wat WEET je deelnemer aan het eind van jouw cursus? Dit gaat over kennis. Welke concepten of woorden begrijpen ze nu? Aan het eind van deze cursus weet jij / ken jij …
  3. Hoe VOELT je deelnemer zich aan het eind van jouw cursus?Hier gaat het over emoties, houding en gedrag. Waar voelen ze meer of minder van? Welke emotie ervaren ze meer of minder? Van welke angsten of pleziertjes hebben ze meer of minder? Aan het eind van deze cursus voel jij (of voel jij geen)…

Actiewoorden

Het belangrijkste om te onthouden over supersterke leeruitkomsten is dat je wilt dat ze duidelijk meetbaar zijn. Dat betekent dat ze moeten vertellen bijvoorbeeld hoe veel of hoe lang iemand de uitkomst gaat ervaren.

Verder is het belangrijk dat je in elke uitkomst een werkwoord gebruikt: een actiewoord, iets wat iemand kan doen. Dit maakt het heel helder WAT je deelnemer gaat doen en het maakt je uitkomst zo veel specifieker. Ik heb een lijst met actiewoorden toegevoegd, die afbeelding kan je opslaan for future reference!

Verderop vind je een aantal voorbeelden. Ik heb de werkwoorden dikgedrukt om te laten zien wat ik bedoel.

dit moet je vooral niet doen      

Als je leeruitkomsten gaat opstellen, gebruik dan geen wazige woorden. Hiermee bedoel ik woorden als ‘leren’ en ‘begrijpen’. Deze woorden kan iedereen anders opvatten en dat maakt het heel onduidelijk wanneer iemand tevreden kan zijn. Dus stop hou op daarmee, ik wil ze niet meer zien in je uitkomsten en op je sales page.

Ik gebruik deze formule bij het opstellen van leeruitkomsten voor mezelf en voor mijn klanten:

Aan het eind van deze cursus + werkwoord + wat gaat mijn deelnemer doen + hoe gaan ze dat doen

Dat ziet er dus zo uit:

  • Aan het eind van deze cursus stel jij een lijst vast met 3 producten of diensten die inkomsten genereren
  • Aan het eind van deze cursus bepaal jij of je een product of een dienst aan wilt bieden
  • Aan het eind van deze cursus ontwerp jij je eigen blueprint waarbij je mijn template gebruikt
  • Aan het eind van deze cursus stel jij vast wie het publiek is voor jouw cursus
  • Aan het eind van deze cursus formuleer jij je eigen heldere leeruitkomsten, waarbij je de formule gebruikt
  • Aan het eind van deze cursus creëer jij je eigen cursus van 5 modules

Zoals je ziet, maken deze leeruitkomsten heel duidelijk wat de resultaten voor mijn deelnemers zijn als ze de cursus volgen. Ze zijn allemaal meetbaar, eigenlijk alleen al met een simpele JA of NEE. Het kan handig zijn om bepaalde getallen toe te voegen, zoals data, tijdsframes of hoeveelheden.

Zo, dat was een heel verhaal maar je hebt het volbracht. Jij bent nu prima in staat om je eigen supersterke leeruitkomsten op te stellen voor je eigen cursus. Als je meer wilt weten over hoe je jouw deelnemer heel bewust met die uitkomsten kan laten oefenen, lees dan even dit blog over Deliberate Practice!

Link-in-bio-lunadea

Lotte Brouwer

Hier in 2 of 3 zinnen wat lezers van jouw blog kunnen verwachten. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco.

Ontdek de Get Lots Pop-Up School!

Hier kunnen we nog een CTA plaatsen naar jouw Pop-Up School. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. 

Zullen we even bellen om te kijken wat jouw grootste obstakel is?

We beloven dat we niet in je pijnpunten gaan zitten poeren. We kijken alleen of we een match zijn en waar we jou je tijd terug kunen geven!