Vorige week was ik dus even vreselijk afwezig hier omdat ik ondergedompeld was in de hackathon die ik organiseerde voor het Friesland College. Nu het stof wat gedaald is, wil ik je de lessen meegeven die ik daar zelf uitgehaald heb!

Even vooraf: een hackathon is een bijeenkomst, online of offline, waarin een groep mensen met verschillende achtergronden samen werkt aan een oplossing van een probleem met een open einde. Er is dus niet één oplossing goed of fout. De kern van de hackathon is samenwerking, en samenwerking is precies wat superveel waarde toe kan voegen aan jouw online cursus.

Samenwerkend leren   

Samenwerkend leren gaat uit van vijf principes:
  1. Positieve wederzijdse afhankelijkheid: deelnemers zijn afhankelijk van elkaar, de inzet van elk groepslid is nodig.
  2. Individuele verantwoordelijkheid: het is terug te zien wie welke bijdrage heeft geleverd.
  3. Directe interactie: ideeën, kennis, meningen – alles wordt in groepsverband uitgewisseld.
  4. Samenwerkingsvaardigheden: er is bewust aandacht besteedt aan samenwerkingsvaardigheden. De samenwerking wordt aan het eind geëvalueerd.
  5. Evaluatie van het groepsproces: de groepsprocessen worden door de groep geëvalueerd, maar ook besproken in het grotere geheel.
Wat je terug ziet komen in deze hackathon zijn de vijf principes van samenwerkend leren. Bij samenwerkend leren is de lesstof natuurlijk belangrijk, maar de samenwerking tussen deelnemers met een verschillend niveau ook. Er zijn dus twee doelen: een kennisdoel en een sociaal doel. Die twee versterken elkaar. 

Wat leert een deelnemer van een hackathon!    

Samenwerken en netwerken.

Een hackathon brengt mensen samen die interesse hebben in hetzelfde onderwerp. Hoewel hun achtergrond heel anders kan zijn, hebben ze tijdens de hackathon een gezamenlijk doel. Dat doel zorgt er ook voor dat netwerken op een natuurlijke manier gaat en niet vreselijk geforceerd voelt. Zo gebeurde het dat in één groepje een bakker, een av-specialist en een leidinggevende toerisme samenwerkten aan een fossielvrij weekend.

Nieuwe concepten en ideeën bedenken

Door mee te doen aan een hackathon, verdiepen deelnemers zich in het onderwerp en doen ze enorm veel nieuwe kennis op. Tijdens deze hackathon zag ik studenten van 15-16 jaar ineens vol overtuiging vertellen over waterstofgeneratoren, solar paint en circulariteit: onderwerpen waar ze voor ze begonnen nog nooit mee bezig waren geweest.

Opdoen van ervaring

De deelnemers aan een hackathon doen waardevolle werkervaring op. Ze zijn heel projectmatig aan het werken, wat natuurlijk een prachtige aanvulling is op hun cv. Tegelijk kunnen deelnemer op hun cv laten zien dat ze gepassioneerd zijn over een onderwerp, dat ze willen werken aan hun groei en dat ze niet bang zijn voor uitdagingen.

Ontwikkelen van oplossingen

Als de opdrachten in je hackathon afkomstig zijn van een echte opdrachtgever, kan het zijn dat de bedachte oplossingen ook echt gebruikt gaan worden.

Wat leerde ik zelf?     

Ik werd er weer aan herinnerd hoe krachtig het is om je deelnemer uit haar routine te halen. Door de setting te veranderen, wordt je deelnemer automatisch gedwongen om andere perspectieven in te nemen en ook te kijken naar ongewone, vernieuwende oplossingen. In je online cursus kan je dit heel goed doen door te werken met case studies als opdracht. Leg je deelnemers een case study voor uit je eigen bedrijf, en vraag haar hoe zij dit probleem op zou lossen.

Gun je deelnemer tijd om te werken aan de opdracht die je haar geeft. We zijn vaak geneigd om superveel te plannen en de hele tijd maar door te gaan. Het inbouwen van tijd om kennis toe te passen, is extreem waardevol. Wees niet bang om je deelnemer daarin een beetje te laten zwemmen. Je hoeft echt niet telkens direct het antwoord op vragen te geven. Dit is ook waarom ik drip content in een online cursus aanmoedig. Spreid de informatie en geef je deelnemer tijd om het te verwerken.

Focus op het probleem, niet op de oplossing. De oplossing is voor iedereen anders, maar het probleem moet vanaf het begin duidelijk zijn. Dat geldt ook voor je online cursus: je wilt je deelnemer treffen op haar beginpunt en zorgen dat haar probleem helder is. Van daaruit werkt zij zelf naar de oplossing.

Zorg dat het probleem moeilijk genoeg is en dat je deelnemers elkaar echt nodig hebben. Voor dit soort opdrachten zijn heterogene groepjes het beste: groepjes met verschillende achtergronden en een verschil in voorkennis.

Stel duizend vragen. Op dag 3 van de hackathon stuurden we onze studenten de school in met hun prototype om random mensen te vragen wat ze ervan vonden. Voor sommige studenten betekende dat, dat ze enorm uit hun comfort zone moesten. Ze waren knetterzenuwachtig, maar ze kwamen allemaal terug met nieuwe invalshoeken en ideeën. Jij kan je deelnemers een community bieden bij je online cursus waarin ze met elkaar in gesprek gaan, maar moedig ze ook aan om op andere plekken mensen aan te spreken om vragen te stellen.

Moet jij nou gelijk een hackathon in je online cursus stoppen? Tuurlijk niet.

Maar samenwerkend leren kan zeker een plek krijgen in jouw online programma. Laat je deelnemers in groepsverband

  • een voedingsplan of behandelplan opstellen
  • een mini-website maken
  • een contentplanning maken voor een fictieve klant
  • een case study oplossen
  • een verhaal schrijven

Welke vormen van samenwerking zitten er in jouw online cursus?